penduduk kampung

Wednesday, March 28, 2012

IKHLAS

ASSALAMUALAIKUM...
salam bahagia semua...
ALHAMDULILLAH...hari yang cerah dan ceria...syukur kehadrat ILAHI kerana masih memberikan kita peluang untuk terus menikmati kehidupan ini...

Hari nie aku nak cerita tentang keikhlasan....
hehehe....asal tetiba lak?
sebab ada 1 cerita yang membuatkan aku sedar dan menginsafi diri..

ceritanya bermula begini..
tadi lepas kelas puan Hashimah.. aku n the banglo geng cadang nak ke kampus baru. sebelum 2 dah mesej kat Dr nak hantar asgment. Then, lepas jerk start motor...aq rasa lain ngan moto merah 2... Then
     ' toq, tayar ko kurang angin'
     ' haah lah, lain macam dah nie...'
herm...moto nie...baru tukar tayar...asal lah eak... cuak dah nie... merbahaya..!!!
    ' cam ner nie?'
    ' kita p kedai moto dulu lah, aq nak setelkan moto nie...ish...'
    'ok...'
maka berangkat lah kami ke kedai moto... ingat nak p kedai moto yang aq p tukar tayar tu..tapi x bukak lagi....ish...menyampah tol lah...so, kiterorg pun p lah ke kedai uncle moto yang aq selalu pi tu... sesampai jerk, aku park betul2 depan kedai moto tu, turun moto... nampak uncle 2 tengah mengemas kedai dia...
dengan wajah kesian...aku usha uncle 2...
    'uncle, taya depan moto nie kurang angin lagi lah..kenapa eak? apa masalah tah? padahal baru tukar tayar pun...'
Uncle pun p ke motor...dengan wajah yang cukup serius...dia tengok kanan tayar, tengok kiri tayar... masa tu aq dah rasa sedih....( x sedih sangat lah....)
     ' U tukar tayar nie kedai mana?'
     'depan...'
     ' U kena pergi itu kedai... ini tayar banyak masalah... itu orang yang buat kerja... kalau saya,saya tau kerja saya...'
aku dah semakin sedih... aku ingat uncle 2 dah x nak tolong betulkan motor aku dah..huhuhu....
tapi..
uncle 2 tolak motor aku ke dalam kedai... dia usha2 lebih cikit kat cik 'motor' tu.. 
dengan wajah kebluran aq menunggu dan memerhatikan uncle 2 wat kerja...
hati aku berkata...
     'baiknya uncle nie, x pernah aku jumpa orang buat kerja sebagus nie... sungguh-sungguh dia wat kerja... walaupun aku rasa dia tau...masalah yang aku hadapi dengan cik 'motor' tu berpunca dari kesilapan aku sendiri...dia x maki pun... malah dia tolong aku selesaikan masalah...memang aku x tau nak wat apa kalu uncle 2 x da... seriously...uncle nie baik sangat... keikhlasan dia buat kerja...nak bantu pelanggan dia...terharunya aku... 

dari 2 aku sedar keikhlasan dalam membuat sesuatu tu amat penting dalam semua urusan pun...kita x boleh merungut atau apa pun...bersabar lah dalam menghadapi kehidupan dunia yang bermacam ragam...

sesuatu keikhlasan itu dapat dilihat dari hasilnya...sekiranya kita ikhlas dalam membuat sesuatu kerja, hasilnya pasti memberi manfaat kepada diri kita dan orang lain..sekiranya kita membuat kerja itu dalam keadaan terpaksa... hasilnya pasti dapat kita bezakan, kita ikhlas atau pun tidak...

dari hal itu, aku sedar dan insaf bahawa keikhlasan itu penting sangat....
jadi ikhlaskan lah diri kita dalam jua keadaan sekali pun...
ikhlas lah dalam kerja anda...suka dan sayang dengan kerja anda...jangan merungut sekiranya timbulnya masalah dan reda dalam menerima segala teguran....
 
luv u all....

No comments:

Post a Comment