FAKULTI PENDIDIKAN DAN
PEMBANGUNAN MANUSIA
KAR 3012
SEMINAR REFLEKSI
LATIHAN MENGAJAR
TUGASAN TAMBAHAN
NAMA : NOR HAZIQAH
BINTI MOHD KASMADI
NO MATRIK :
D 20101038575
KUMPULAN :
AT19 (B)
NAMA PENSYARAH :
DR. NORAINI MOHAMED NOH
COMPUTER SELF-AFFICACY
Menurut Oliver,et al., 1993 Komputer self-efficacy boleh ditakrifkan sebagai kepercayaan seseorang individu dalam keupayaan meraka menggunakan komputer. Teori kognitif yang menyediakan model teori yang merangkumi konstruk keberkesanan diri yang terbukti berkesan untuk mengukur hasil tingkah laku. Kajian menunjukkan bahawa keberkesanan diri boleh mempengaruhi tingkah laku seseorang itu untuk membuat keputusan untuk menerima tugasan. Keupayaan seseorang itu didalam penggunaan komputer akan dapat dilihat melalui ketekunan dalam melaksanakan amanah yang diberikan dan kegigihan dalam menggunakan teknologi komputer.
Tahap keupayaan seseorang menggunakan komputer akan mempengaruhi pengguasaan komputer yang dihadapi. Kajian yang telah dijalankan oleh Maitland (1996) dan Oliver (1993) berpendapat bahawa keupayaan berkomputer boleh digunakan untuk menerangkan dan meramalkan tingkah laku pelajar. Hal ini boleh menjadi penunjuk yang boleh dipercayai untuk aktiviti masa depan guru.
Guru-guru lebih cenderung untuk melaksanakan penggunaan koputer dalam pengajaran mereka untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Walau bagaimanapun, kebanyakan guru tidak suka menggunakan kemahiran mereka dalam penggunaan komputer terhadap pengajaran tetapi lebih kepada kegunaan peribadi. Namun begitu, penggunaan komputer telah menjadi satu pembahruan utama sekolah. Yang mana semua tugas-tugas guru di dalam bidang perguruan memerlukan mereka menggunakan komputer.
PERSONAL INNOVATIVENESS
Menurut
kajian yang dijalankan oleh Wu Jianlin dan Dai Qi (2010), yang bertajuk “
Moderating Effect of Personal Innovativeness in the Model for E-store Loyalty”
menerangkan pada kajian literatur inovasi peribadi dianggap satu ciri yang
wujud dalam semua individu yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan baru.
Konsep ini adalah berkaitan dengan sikap individu ke arah idea baru dan keputusan
inovatif tanpa mengira pengalaman orang lain.
Rogers
' teori difusi inovasi menunjukkan bahawa personaliti pengguna ' perbezaan
berpotensi boleh mempengaruhi bagaimana pengguna membentuk mereka niat untuk
melaksanakan tingkah laku. Pembeli dalam talian tidak boleh memastikan kualiti
produk atau perkhidmatan apabila mereka membuat pesanan di web, oleh itu ia
mengambil lebih banyak risiko daripada luar talian membeli-belah. Dalam konteks
membeli-belah dalam talian, peribadi inovasi telah diterokai sebagai konsep
pengambilan risiko kecenderungan, kerana tingkah laku inovatif seperti dalam
talian membeli-belah melibatkan risiko yang tidak dapat dielakkan dan tidak
menentu. Pelanggan dengan inovasi tinggi menerima membeli-belah dalam talian lebih
baik daripada yang lain.
ACCEPTANCE OF THE TECHNOLOGY
kajian
yang dibuat oleh Barbara Lauridsen (2011), yang bertajuk “understanding the influence
of the Tecnology Acceptance Model For Online Adult Education” menerangkan pada
kajian literatur yang diperolehi daripada sumber-sumber yang berkaitan dengan topik
Model Penerimaan Teknologi (TAM). Kajian ini dijalankan terhadap orang-orang
yang paling berkaitan dengan permohonan kepada institusi pengajian tinggi.
Ini
membentangkan kekuatan menggunakan TAM sebagai cara yang berdaya maju untuk
menyediakan pendidikan mengenai rangka kerja, untuk membimbing pelajar dalam
kuantitatif, kualitatif dan campuran penyelidikan empirikal dan juga dalam
menggunakan senario kajian kes adalah sama ada berdasarkan senario sebenar atau
fiksyen tetapi realistik ditetapkan sebagai alat bantu mengajar. Tiga tema
koheren diketengahkan oleh kata kunci yang ditunjukkan dalam huruf condong
berani:
1.
Pemakaian TAM untuk tingkah laku digambarkan sebagai sikap yang memberi tumpuan
kepada penggunaan teknologi atau metodologi untuk komuniti maya pelajar.
2.
Menggunakan TAM untuk membuat perubahan yang membawa kepada menjajarkan IT
organisasi yang mempunyai agenda perniagaan.
3.
Memohon TAM untuk membandingkan pilihan untuk teknologi (peranti perkakasan
atau perisian).
Corak
dilihat dalam kesusasteraan kajian akademik biasa dengan data yang dikumpul
dari demografi homogen pelajar kolej dan yang menyatakan tahap keyakinan bahawa
keputusan dapat diumumkan dengan cara yang bermakna untuk kumpulan umur yang
sama dari pengguna Internet di luar kampus (Hsiu-Fen , 2008; Min, Yan &
Yuecheng, 2004; Huang, Lin, & Chuang, 2007; Baker-Eveleth, Eveleth, O'Neill,
& Stone, 2006). Pengarang dengan projek-projek skala kecil sering dipetik
oleh penulis laporan penyelidikan yang serupa.
No comments:
Post a Comment