penduduk kampung

Saturday, November 13, 2010

cerita budak kampung...

hermherm....
Assalamualaikum...
cam ner nak mula yerk?
huhu...
aper pun selamat datang ke blog saya nie...
ada sesetengah  entry yang ada just copy n paste jerk dari email2 yang saya dapat dari 1 page, remaja masjid...
rajin page nie send email kat saya...dah beribu dah...x sempat nak baca...kadang2 klo ada masa...bosan ker...baru lah ada masa nak membaca email2....bagus email nie...macam2 ada...nasihat,cerita..macam2 lah..
dan ada juga luahan isi hati saya...
chop2...sebelum 2..saya nak minta maaf awal2,saya x tau nak wat blog cam ner...nak masuk cerita aper?
kretiviti masing2 kan? jadi saya nak wat ikut suka saya...
best ker x best ker x per... yang penting saya suka...hehehehehe......






















CERITA BUDAK KAMPUNG...

apa ceritanya?
hihi...cam nie ceritanya...

once upon a time...(ish)
kehidupan semakin hari semakin mencabar...dari mula kita dilahirkan sehinggalah kita menginjak dewasa..
dari kita mula menangis sehinggalah kita mula belajar bercakap...
dari mula kita meniarap sehinggalah kita boleh berdiri...
dari mula kita belajar berjalan sehinggalah kita boleh berlari...
dari pertama kali mula mengenali keluarga sehinggalah kita mengenali orang luar...
dari hari pertama kita dihantar ke sekolah sehingga lah kita manamatkan sesi persekolahan di peringkat yang tinggi...
dari kita mula mengenal dunia luar sewaktu menempuh alam pekerjaan sehinggalah yang seterusnya...
semua itu adalah lumrah kehidupan..pasti semua orang melaluinya...walaupun dengan keadaan yang berbeza, suasana yang berbeza,keluarga yang berbeza,kehidupan yang berbeza,budaya yang berbeza...dan macam-macam lagi yang berbeza... tapi hakikatnya kita semua sama.. kita dilahirkan dengan tanggung jawab dan amanah masing2...maka dengan itu..kita haruslah tabah menghadapi segala ujian,dugaan,rintangan dan halangan yang diberikan kepada kita semua dengan hati yang tabah,redha,dan sabar...sekeping hati dan selaut akal  diberikan kepada kita sebagai bekal untuk melalui liku kehidupan...


BAB 1 (aceceh...ada lak bab2 nie...hihi)

Saya dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana yang tinggal disebuah kampung. kampung yang sungguh aman. bagi saya masa tu,yang tidak mengerti kehidupan dan baru belajar tentang kehidupan merasakan betapa seronoknya berada dihalaman kampung. bak kata orang kampungku syurgaku...hehehe...
gila x best...
bangun pagi, gosok gigi,cuci muka pergi mandi(haha..siap menyanyi lagi 2)
seingat aku(tukar lah dari saya ke aku,cam formal lak guna saya nie...x sempoi langsung...hihi...boleh kan cam nie)..teruskan2.... seingat aku lah masa aku kecik2 dulu, mak aku masih belajar lagi n abah aku kerja kat satu syrikat kerajaan..aku kat umah masa 2 ngan abang aku dan dijaga oleh akak sedara aku,anak mak long...dan kadang2 ada minggu yang aku dan abang aku ditemani olh adik2 abah...masa 2 pakcik2 aku masih sekolah menengah lagi...jadi setiap hari minggu ayah cu dan ayah chik akan datang umah kami...klo waktu hari2 biasa..aku akan pergi ke umah jiran depan umah..mak cik Siti,dia lah makcik kesayangan aku...baik jerk makcik nie,x pernah marah,dia ada 2 orang jerk anak dua2 lelaki...perasan x semua orang yang dekat dengan aku masa aku kecik dulu semua lelaki? tau2 jerk lah kalo kawan dengan budak2 laki nie ...lasak..men parit,masuk kebun,panjat pokok,kacau ayam orang,men basikal...perh...nikmat hidup masa 2..x pikir masalah langsung...yang aku tau kalau sebelum tidur mesti pikir sok aper aktiviti nak wat...dah aku paling suka tunggu hari minggu sebab lagi best..abang aku ada,pakcik2 aku ada, anak makcik siti  ada....wah ramainya...best2...seronok2...hahah...aku leh wat aper jerk yang aku suka...mak x kan marah sebab kalau hari minggu mak akan p kedai makan atuk...hihi..kami akan main sampai petang...bila mak balik umah baru aku dan abang balik...tapi kadang2 ada gak kami tidur umah mak siti...suami mak siti masa 2 kerja aper pun aku x tau...kali x silap aku jual ikan...sebab pernah satu hari 2 pak cik bob ada bawa balik ikan besar...
besar gila...ikan josh katanya...aku yang x tau aper2 pun percaya lah yang 2 ikan josh...hahaha...kena jerk lah...kadang2 bila abah dan mak dah balik umah malam2,mereka akan datang amek aku dan abg aku kat umah mak siti...ada 2 kalau aku dah tidur abah akan dukung aku..sebab kalau aku x tidur aku akan menangis x mau balik..huhu...

ini lah serba sedikit cerita aku masa kecik2 dulu...masa aku belum masuk tadika pun...
dan aku rasa masa 2 aku lah budak perempuan yang paling nakal kat dunia...hahaha...
nak tau cerita aku lepas aku masuk tadika?
nty aku sambung yerk...penat lah pulak...hihi...
c u dear...luv u so much..
10:37 PM...MQ

No comments:

Post a Comment