penduduk kampung

Sunday, February 27, 2011

kenangan hari minggu yg XSTREM....

ASSALAMUALAIKUM.....
alhamdulillah....
itulah yang mampu aku ucapkan...
bersykur sangat2 sebab ALLAH bagi aku ujian dan kesempatan untuk merasa nikmat hidup di dunia yang sementara nie....suka,gembira, sedih, takut, kalot, blur, x sabar, sabar jerk lah, penat, nak menangis, marah, geram, dan segala perasaan....
ALHAMDULILLAH.....aku masih menikmati semuanya...
26 Februari 2011...
hari nie hari lahir abah yang ke 47....semoga abah sihat dan biberkati selalu...kakak sayang ABAH sangat2.....
DAN...
hari nie jugak lah ada kem bomba...briged bomba 1... walaupun cuma sepetang dan sesubuh...atau semalam dan sepagi.... kem nie lah yang aku rindu2kan sangat.... masa sklah menengah bila ada kem bomba...aku teramat2 lah teruja bila...xcted btul...sebab kadet bomba kat sekolah adalah yang terbaik,terbest,tersedih,terduka...dan... kenangan terindah...itulah satu kenangan yang x kan aku lupa sampai bila2...
dan hari nie...sekali lagi...aku mengenakan uniform BOMBA...terharu rasanya....ingat balik masa zaman2 sekolah dulu....dan rindu sangat2 kat geng SAZAMAN.... kenangan bersama mereka adalh kenangan terindah dalam hidup aku..hanya bersama mereka aku dapat senyum dan ketawa dengan btul2 SENYUM dan KETAWA..tidak ada apa yang dapat dikatakan lagi...waktu bersama mereka adalah kenangan yang amat terindah...
masa sampai kat kampus,berkumpul di depan audi, berbaris dan berjalan kaki beramai2 ke balai bomba yang x berapa jauh dari kampus...seronok sangat, walaupun pnas yangamat terik...pijo kulit muka kena sinaran matahari...tapi x pe...semua 2 biasa masa zaman sekolah....sampai jerk...pasang khemah...paling best dapat khemah besar gila dan boleh muat tuk 10 orang tapi just 3 orang jerk....orang len terpaksa berhimpit2 dalam 1 khemah,tapi aku n akak 2 orang aku 2 siap leh golok2...hahaha..nak wat cam ner dah rezeki...hihi...dah tanya kat cik...cik pun kata x per...on jerk lah...
pembahagian grop pun dibuat...aku grup 3...aktiviti pertama ialah B.A...iaitu latihan menyelamat mangsa secara berkumpulan didalam bangunan yang gelap dan mempunyai gas yang berbahaya...dan kumpulan kami yang pertama berjaya menyelamatkan mangsa...hihi...merangkak kat tilam basah...panjat dinding...memang XSTREM...tapi kami selamt keluar membawa mangsa dalam masa 30 minit....
lepas2,aktiviti kumpulan besar...macamlah...buat tali terpanjang,pencampaian maklumat dan menyanyi...grop aku nyanyi lagu LUCKY...AKU BUKAN SUPERMAN...walaupun x ingat lirik...tapi itu lah 1st time aku menyanyi dengan semangat..wahahaha...wat malu tol..lalalaaa.....hihi....
DAN...
yang paling best n x boleh bla ialah bila lapar gila n hanya dapat makan lepas mghrib n x mandi setelah bermandi peluh selama sepetang hari tersebut...hahaha..tapi still wangi..huhu..memang lapar gila...dah lah x sarap hari pagi...juz makan aiskrim CORNETTO STRAWBERRY with CHESSECAKE....perh..!! klo hari biasa mmg x danya...kompom perut nie dah berkeroncong siap rap lagi 2...hahaha...tapi disebabkanterikat ngan kem...layan kan ajerlah...
27 FEBRUARI....
lepas jerk jam 12.00 am tau pun waktu antarabangsa jam 00.00.... cik telah mengumpulkan kan kami tuk bermain teka-teki dan musang n ayam....dan sedikit perkongsian antara ahli dalam pengalaman bersama briged...dan sedikit nasihat yang amat berguna dan hati menerima dengan hati terbuka....sepatutnya setiap kumpulan kena berjaga setiap 30 minit...tapi disebabkan aktiviti B.A dan pemadam api masih berjalan macam yang telah diaturkan....jadi ada lah beberapa ahli yang x tidr dan berborak2,bercerita, bergurau senda antara mereka...tapi aku duk tidoq dalam khemah...sebab akunya aktiviti ke-2....x tau bila..kena standby jerk lah...maka ibarat kata cik, tidoq2 ayam je na...hihi..sakit badan gak tidq atas tar...keras....hahaha...keras x keras...yang penting dapat baring...jam 4.30 pagi..tiba lah group 3 untuk melakukan aktiviti pemadaman api...dan itu jugalah 1st time aku dapat nek lori bomba...best walaupun sekejap...dan setelah sekian lama tidak membentang hos..dan rindu untuk membentang hos...akhirnya dapat gak...janganlah ini pengelaman terakhir aku... walaupun x terasa sebab hanya sekali jerk dapat merasa tapi xpe lah kansekurang2nya boleh kurangkan rindu yang membuku....
DAN 
jam 5.30 pagi....dah siap2 kemas khemah dan bergerak ke masjid tuk solat subuh...
lepas 2 itulah kali kedua kami dapat makn...makan nasi goreng dan mie hon goreng...sedap2 x sedap...perut dah lapo...telan jerk lah...
DAN 
jam 7 pagi dah peratur dalam barisan...cik bagi taklimat penutup dan kami diberi kebenaran tuk pulang ke kolej masing2...penat memang penat...sebab kena berjalan ke pintu timur kampus 2 bukan dekat bagi pejalan kaki....dari pintu selatan ke timur...mmg terasa penatnya setelah penat semalam...XSTREM gak lah pada kaki yang dan terasa sengal lutut...haha...tapi disebabkan sepanjang berjalan 2 call my dear love bro...x terasa pulak....hahhaa....rindu betul kat pak cik nie...sibuk dengan hari sukan sekolah sampai dah lama x col aku...touching betol...hihih...
sesampai jerk dirumah terus masak air tuk wat teh seperti yang telah diajarkan oleh CIK kesayangan ahli BRIGED....supaya uniform 2 janganlah sesekali di hantar kedobi atau washing mesin...kendam dengan serbuk teh dan jangan letak gula...pas 2 basuh lah dengan sabun...n jemur...kenapa? supaya tidak warna tahan lama....
DAN...DAN..
selepas itu aku tidoq x sedarkan diri sehingga jam 2 petang....dari jam lapan pagi...6 JAM??? perh....cam p kem seminggu jerk gayanya...tapi nak wat cam ner...dah mata nie yang nak tidr layankan jerk lah...kan menangis...x sia2 jerk...
DAN...DAN... DAN 
yang paling XSTREM minggu ini ialah...
ialah apabila pintu bilik terkunci dan kunci bilik patah....
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......GILER KENTANG!!!!!!!!!!!
masa 2 nak p makan...sebab perut dah lapar...aku p lah makan dulu...dan masa nak p adu kat sesiapa yang sepatutnya walaupun x dapat nak tolong...akak2 aku pun balik dan call aku supaya buka pintu....hahah....mula cuak...mengelabah habis...berlarilah aku semampu mungkin untuk sampai ke rumah...dan sesampai jerk di rumah akak bilik aku dah terduduk depan bilik sambil muka penat yang teramat2 penat...kesian pulak aku tengok...tapi nak wat cam ner...dah kunci 2 yang nak patahkan.....dan ada juga usaha untuk buka pintu 2 tapi apa kan daya...x leh....turu ke bilik felo,felo x da...dan bila sampai kat umah balik jerk..ingat nak pecah pintu..tapi dah boleh bukak sebab akak aku guna kad dy...kelakarkan...dah mcam2 cara cuba..tiba2 leh pulak...itulah kuasa dan kehendakNYA....tiada apa yang dapat dikatakan lagi....hanya bersyukur dengan kehendak dan ujiannya...
DAN....
terasa sayu betul hati nie....x tau kenapa....rindu orang kampung...itu memang dah hari2....asgment nak x siap lagi..itu mmg dah selalu diingatkan bahawa minggu nie mmg XSTREM dengan tiap2 hari ada present dan discusion....
YA ALLAH....Engkau berikanlah aku kekuatan dan kuatkanlah semangat aku untuk mengahadapi ujianMU...
aku bersyukur diatas segala nikmat dan rahnat mu YA ALLAH....
semoga HARI SEMALAM adalah pengalaman bagi aku, HARI INI adalah pengajaran bagi aku, DAN HARI ESOK adalah impian yang harus aku gapai...
semoga ALLAH selalu di hati aku...

background music ketika tulis entry nie : DAN(S07)
laporan cuaca Mic Bam :angin meniup sepoi2 bahasa...bagai mengerti hati aku yangtengah sayu nie....tapi amat mendamaikan....semoga ALLAH berkati hari yang indah dan penuh bermakna dalam diari hidup aku nie...

No comments:

Post a Comment